Πώς δικαιολογούμε την κακή συμπεριφορά μας.

Οκτώ μηχανισμούς χρησιμοποιούν οι άνθρωποι για να εκλογικεύσουν την ανήθικη συμπεριφορά (*)

1.Ηθική αιτιολόγηση:

Οι στρατιώτες μαθαίνουν να δικαιολογούν τον θάνατο όσων σκοτώνουν στο πλαίσιο του ευρύτερου καλού. Οι τρομοκράτες μπορεί να πουν ότι τιμωρούν τους «άπιστους»

2.Χρήση ευφημισμών:

«Παράπλευρες απώλειες» και «τον φροντίσαμε» είναι παραδείγματα εκφράσεων κατ’ ευφημισμών

3.Επωφελής σύγκριση:
Η σύγκριση του εχθρού με τον Χίτλερ για να δικαιολογηθεί μια επίθεση ή η σύγκριση μιας παρανομίας με μία ακόμα χειρότερη πράξη από ένα αντίπαλο ή προκάτοχο.

4.Μετατόπιση ευθυνών:
Φταίει ο προϊστάμενος ή ο ηγέτης που μας διέταξε να κάνουμε κάτι

5.Καταμερισμός ευθυνών:
Δεν το έκανα μόνος μου, φταίνε και οι άλλοι που πήραν μέρος
6.Αδιαφορία ή διαστρέβλωση των συνεπειών:
Άρνηση να αναγνωρίσουμε την πραγματικότητα και τη ζημιά που προκάλεσαν οι πράξεις μας. » Δεν ήταν κι όλα τόσο άσχημα»
7.Αποκτήνωση:
Βρίζοντας τους άλλους ως έκφυλους,διαβολικούς,βάρβαρους ή άπιστους. Κάποιοι βασανιστές αποκαλούν τα θύματα τους «σκουλήκια»
8.Κατηγορώντας τα θύματα:
«Τά’θελαν και τά’παθαν»

(*)TΑ ΝΕΑ 11/2/06

Για να δούμε πώς θα δικαιολογήσουμε το κέρατο που ρίξαμε: 1. Ηθική δικαιολόγηση
Μια στραβή ήταν. Σημασία έχει να επιστρέφεις πάντα στο λιμάνι σου και να μη χαλάς το σπίτι σου. Εγώ την μάνα των παιδιών μου την έχω κορώνα στο κεφάλι μου.
2.Χρήση ευφημισμών:
Μια κουτσουκέλα, μια ασήμαντη περιπετειούλα ήταν.
3.Επωφελής σύγκριση
Εγώ φέρθηκα έξυπνα και όχι σαν τον μαλάκα τον κουμπάρο μας που ξελογιάστηκε με την Ουκρανέζα και διέλυσε το σπίτι του,
4.Μετατόπιση ευθυνών:
Αν δεν πήγαινε για μια βδομάδα στην άρρωστη μάνα της δεν θα γινόταν τίποτε. Άνδρας είμαι κι εγώ… Παρασύρθηκα.
5.Καταμερισμός ευθυνών:
Φταίει και το κουμπαράκι μου που με πήγε σε κείνο το κωλάδικο. Αφού ξέρει ότι οι δίμετρες είναι η αδυναμία μου. Μόνο οι αδερφές δεν θα έπαιρναν τέτοιο νινί.
6.Αδιαφορία ή διαστρέβλωση των συνεπειών:
Δεν έγινε και τίποτε. Σιγά μη το μάθει. Αν δεν το μάθει είναι σαν να μην έγινε ποτέ.
7. Αποκτήνωση:
Έλα, σιγά το πράμμα. Κρέας μπαινει, κρέας βγαίνει. Μόνο να θυμηθώ την άλλη φορά να δανειστώ το κλειδί της γκαρσονιέρας από το ξαδερφάκι. Στο αυτοκίνητο δε λέει…
8.Κατηγορώντας τα θύματα:
Αφού δεν προσέχει τον εαυτό της. Σαν βουβάλα έγινε. Το βυζί της κρέμασε στο πάτωμα. Μετά από 10 χρόνια μαζί της είτε πιάνω το πόδι μου είτε το δικό της ένα και το αυτό. Παντρεύτηκε και νομίζει ότι έδεσε το γάιδαρό της.

Mωρό μου, μια απλή άσκηση ήταν. Μη το πάρεις προσωπικά. Αφού ξέρεις… Εγώ, εσένα; Κορώνα στο κεφάλι μου…

Σχολιάστε

Filed under Εφήμερες απο-τυπώσεις

Σχολιάστε

