Ο Μποστ και οι (αντι)-διαφημίσεις του

Το παρακάτω απόσπασμα αναφέρεται στην ιδιαίτερη σχέση του πολυτάλαντου Μποστ με τον κόσμο της διαφήμισης

Το '61 έχει ξαναρχίσει και τη διαφήμιση. Είναι η δεύτερη φορά που ασχολείται μ' αυτήν και όλα μα όλα του πάνε καλά. Κάνει διαφήμιση με λυμένα χέρια.
Οι διαφημίσεις του βέβαια μόνο διαφημίσεις δεν είναι αν τις συγκρίνει κανείς με τις διαφημίσεις που παρουσιάζονται την ίδια εποχή. Αν τις δει κανείς με τα μάτια ενός διαφημιστή, καταργούν όλους τους κανόνες που διδάσκουν οι σχολές.
Οι τίτλοι του λένε άλλα αντ' άλλων. Τα κείμενά του είναι "αντιδιαφημιστικά", δηλαδή περιγράφουν γενικόλογα και χωρίς να τονίζουν τις ιδιότητες των προϊόντων, υπόσχονται εξωφρενικές ιδιότητες, παραποιούν την αλήθεια, παραβαίνουν τους άγραφους τότε κώδικες δεοντολογίας, είναι ανορθόγραφα και ασύντακτα. Δυσκολεύουν τον αναγνώστη, γιατί τον αναγκάζουν να γυρίζει γύρω γύρω την εφημερίδα ή το περιοδικό για να μάθει τι λέει η διαφήμιση.
Χρησιμοποιείται το χιούμορ -συνήθως μακάβριο- σαν βασικό όπλο. Ο διαφημιστικός χώρος μοιράζεται ανορθόδοξα. Δεν υπάρχει slogan στα προϊόντα και όταν υπάρχει είναι άσχετο.
Ποτέ ή σχεδόν ποτέ δεν εμφανίζεται το σήμα της φίρμας που διαφημίζεται. Τις περισσότερες φορές, απουσιάζει και η εικόνα του προϊόντος.
( Όταν- σπανίως- εμφανίζεται το προϊόν, είναι σε λάθος θέση ή είναι υποβαθμισμένο ή όπως το φαντάζεται ο Μποστ).
Χρησιμοποιεί στα σενάρια που επινοεί, σαν "ήρωες", πρόσωπα αντιδημοφιλή ή αντιπαθή από την φύση τους που βλάπτουν και δημιουργούν αρνητικούς συνειρμούς σε σχέση με το προϊόν που διαφημίζει. (Πρόχειρα αναφέρω μια ετοιμοθάνατη!!! που διαφημίζει ταχύτητα πλοίων, ένα αξιωματικό του Χίτλερ που διαφημίζει χρώματα ή έναν μπουζουξή που εξυμνεί αυτοκίνητα).
Χρώμα δεν χρησιμοποιεί στις διαφημίσεις του. Βάζει στα κείμενά του λέξεις και έννοιες ταμπού, χωρίς κανένα ενδοιασμό( Γράφει στα ίσια για καρκίνο,χρυσή, φυματίωση, "ανάληση τον ούρον", "κορτιζώνη","εμφάνιση πλακών").
Σήμερα που το φεμινιστικό κίνημα είναι στα πάνω του, ποτέ δεν θα μπορούσε να γραφτεί πως " Ο υστερισμός των θήλεις κε νευρόσεις γενικώς, επιδρούν ποικιλοτρόπως επί πάντος γυνεκός" διαφημίζοντας ταχύπλοα. Πολύ περισσότερο κανείς δεν θα "πρόσβαλε" τις γυναίκες κάνοντας "ήρωα" έναν κατάδικο που δολοφόνησε την άπιστη μνηστή του.
Στις διαφημίσεις του Μποστ, φτάνεις στο "ζουμί", μόνον όταν ακολουθήσεις όλους τους μαιάνδρους της σκέψης του και μόνον αφού το θελήσει ο ίδιος.
Καμμιά καθώς πρέπει σχολή δεν θα έκανε δεκτές από μαθητής της τέτοιες διαφημίσεις. Για όποιον ακολουθεί κατά γράμμα τους κανόνες, αυτές δεν θα ήταν διαφημήσεις. Θα ήταν εφιάλτης. Στην Ελλάδα που η διαφήμιση – όπως και πολλά άλλα άλλωστε, πάσχει από σοβαροφάνεια και όχι πραγματική σοβαρότητα, ο Μποστ τόλμησε να κάνει διαφήμιση με τους δικούς του κανόνες και με τον δικό του τρόπο. Και πέτυχε. Ίσως ακριβώς γι' αυτό.
"Οι διαφημίσεις του πουλήσανε σαν τρελλές" ομολογει ο Κώστας Παπαγιαννακόπουλος της Bates. Το ότι ήταν ανορθολογικές και καινούριες σαν άποψη, τις έκανε ιδανικές. Διαβαζόντουσαν. Λέγανε τελικά αυτό που έπρεπε να πουν, παρ' όλο που το ψιθύριζαν.
Στις διαφημίσεις της Pirelli μάλιστα γκρεμίζανε και τον έσχατο κανόνα των διαφημιστών. Στηρίζονταν στην πολιτική επικαιρότητα και παίρνανε θέση κατά της βασιλείας!

Advertisements

6 Σχόλια

Filed under Πρόσωπα

6 responses to “Ο Μποστ και οι (αντι)-διαφημίσεις του

  1. στο προηγουμενο σου ποστ δε με αφησε να σχολιασω….

    νομιζω οτι δε με συμπαθεις κακο παιδακι με το κακο μπλογκ!!!!

  2. Morgana τα σχόλια είναι ελεύθερα από εμένα το «κακό παιδάκι».
    Μερικές φορές δεν ξέρω τι πιάνει το wordpress και εμποδίζει κάποιους να σχολιάσουν.
    Μάλλον το κάνει για να με εκθέσει.
    Ανεπανόρθωτα…
    😦

  3. Μια καλύτερη (σκαναρισμένη;) φωτογραφία μπορούμε να έχουμε παρακαλω;
    🙂

  4. Δυστυχώς… Οι διαστάσεις του λευκώματος είναι απαγορευτικές για καλύτερη ποιότητα σκαναρισματος…
    Είναι ογκωδέστατο το άτιμο το λεύκωμα σε αντίθεση με το σκανεράκι μου που είναι κατηγορίας πτερού…
    🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s